Welkom

Welkom

Als je aan een traiteur denkt, denk je bijna automatisch aan trouwfeesten, recepties en banketten. Maar Traiteur Claessens André is geen klassieke traiteur. Zijn team is namelijk elke dag in de weer om lekkere maaltijden aan huis te bereiden in de regio tussen Brussel, Leuven en Mechelen. En wie geen dagelijkse maaltijd aan huis nodig heeft, kan terecht in een van hun maaltijdautomaten. 

André: “Ik heb geen klassieke achtergrond, eerst heb ik lang in de zorgsector gewerkt als zorgkundige. Zo had ik een vaste job in de thuiszorg en seniorenzorg. Maar het was altijd al een droom om aan de slag te gaan als kok of traiteur. En dus ben ik dat beginnen studeren en heb uiteindelijk mijn eerste job als hoofd van een grootkeuken gevonden. Omdat we in die tijd veel vragen voor catering kregen, heb ik in 2009 mijn traiteurszaak in bijberoep opgestart. Met die ervaring ben ik doorgegroeid naar verantwoordelijke voeding, van een commerciële groep woon- en zorgcentra. In die periode heb ik heel wat leuke projecten gedaan rond gezondheidszorg en ouderdomsondervoeding in de zorg. Zo is die bal stilaan aan het rollen gegaan en kwamen er hier en daar vragen of ik ook niet kon koken voor mensen hun ouders of grootouders.” Snel ontdekt André dat hij zijn bijberoep als traiteur moeilijk kan blijven combineren met zijn belangrijke beleidsfunctie.

In 2015 haalt Glenn, de oudste zoon des huizes, na zijn middelbare opleiding als kok, ook zijn hoger diploma als manager en stelt voor om samen de sprong te wagen. En dus beginnen ze samen in 2016 hun eigen traiteurszaak in hoofdberoep. Begin 2020 zijn we met 30 medewerkers en hebben we onze eigen werkplaats van 1000m².”

Zorgzame familie

De traiteurszaak is een echt familiebedrijf. André zijn echtgenote Annick heeft haar carrière als hoofdverpleegkundige ingeruild en staat mee in de zaak. En niet alleen de oudste maar ook de middelste zoon Brent, is na zijn opleiding Sociale Wetenschappen in de familiezaak gestapt. André: “Voor ons is het echt een meerwaarde dat mijn vrouw en ik uit die zorgsector komen. Het merendeel van onze klanten bestaat uit woonzorgcentra, senioren, ocmw’s, scholen… Het is een voordeel dat zij aan de telefoon hangen met een hoofdverpleegkundige in plaats van met een klassieke salesmedewerkster.” Die ‘zachte’ waarden trekken ze ook door naar hun personeelsbeleid. André: “Wij doen heel bewust aan inclusief ondernemen. We zijn volop aan het groeien en proberen bij het invullen van onze vacatures altijd iemand met een arbeidsbeperking een kans te geven. Dat zijn ook mensen die zelf vaak in aanraking komen met de zorg en weten wat het is om bv. een tijdje aan je bed gekluisterd te zijn. Ze dragen die zorg dan ook van nature uit én ze zijn dankbaar voor de kansen die je hen geeft.”

Met hun focus op zorg, is het dan ook niet verwonderlijk dat traiteur André Claessens zich gaan richten is op de seniorenmarkt en dan specifiek op het leveren van dagelijkse maaltijden aan huis. We passen onze maaltijden ook aan naar de wensen van onze klanten. De tijd dat iedereen dezelfde dagschotel kreeg, ligt al lang achter ons.” André probeert tegelijkertijd innovatief en vernieuwend te zijn. “We willen dieper in de kern gaan. Onze uitdaging is om de mensen een nog grotere service te bieden. Maar we moeten ook nadenken of zo’n leveringen aan huis in de toekomst nog wel te verantwoorden zijn op ecologisch vlak. Is het nog duurzaam om iemand enkel één maaltijd aan huis te laten leveren? Wij vinden van niet. Daarom zijn we die service volop aan het uitbreiden. We leveren nu ook brood, beleg en fruit aan huis. Zo ‘ontzorgen’ we onze klanten volledig. Ouderen waarvan de kinderen niet meer dichtbij wonen, krijgen zo toch de noodzakelijke dingen aan huis geleverd. Onze medewerkers hebben ook allemaal een EHBO-cursus gevolgd. Zij zijn in veel gevallen de enige persoon die zo’n mensen zien op een hele dag. Zij kunnen dus ook een soort signalisatiefunctie vervullen. Er zijn al zo veel mensen te kort in de zorg. Waarom hoogopgeleiden gordijnen laten opdoen of de post uithalen? Zo’n service kunnen onze mensen ook bieden. Dat is voor mij de toekomst.”

Nog beter in je vel

Naast het maaltijd aan huis-verhaal, heeft André Claessens ook verschillende maaltijdautomaten staan. André: “We kregen meer en meer de vraag van familieleden van onze vaste klanten of we ook eens voor hen konden koken. Maar dat is een andere doelgroep. Zij hebben niet per se elke dag nood aan een maaltijd en hebben ook andere verwachtingen als het aankomt op aanbod en porties. Vandaar kwam het idee van een maaltijdautomaat. Daar kan iedereen naar keuze op elk moment een lekkere kant-en-klaarmaaltijd uithalen. Momenteel hebben we er in onze regio vijf staan, maar die zou ik graag snel uitbreiden naar tien. Vandaar ook een warme oproep naar handelaars die zo’n automaat op hun parking willen plaatsen!”

Betrokkenheid

Ik wil zo veel mogelijk collega’s contacteren en betrekken. Ik wil bruggen maken naar de zorg en andere gemeentes. En dan is een goed netwerk belangrijk. Ik wil duidelijk maken dat we geen gewone traiteur zijn, maar een echte "zorg"partner. 

André probeer zich ook zo goed mogelijk klaar te stomen voor de toekomst. Zo is hij volop op zoek naar partners die steden als Leuven en Mechelen mee kunnen ontsluiten. André: “Meer en meer senioren trekken naar de steden omdat ze daar langer zelfstandig thuis kunnen wonen. Die doelgroep ligt daar dus echt voor het oprapen. Het is zo dat wij lid zijn van de Europese werkgroep, waar we met bedrijven, hogescholen en universiteiten nadenken over de mogelijke service die we aan die groeiende groep senioren in de steden kunnen aanbieden, en dat op een duurzame en ecologische manier. Wij willen daar echt een belangrijke rol in spelen.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x